Järnkaminerna släpper eget öl
- 13 dec 1998
Djurgårdens supporterförening Järnkaminerna säljer nu sitt eget öl till utvalda butiker och systembolag. Starkölen finns i systembolagets beställningslista från och med mars 1999 medan folkölen släpps tidigare i livsmedelsaffärer.
På baksidan av flaskan med ölen som döpts till "Järnkaminernas guld" står att läsa "När du köper denna öl stöder du kampen mot våld och skadegörelse för en bättre läktarkultur ".
- De senaste två åren så har vi jobbat med att byta ut den negativa drivkraften hos supportrarna som förut skapade problem runt våra matcher till att utveckla tifoverksamheten som ett positivt alternativ till våld och skadegörelse. Den ekonomiska vinsten av denna öl går oavkortat till arrangemang som tifo (läktarspel) för att stärka de positiva krafter som finns runt föreningen, säger Järnkaminernas ordförande Patrik Asplund.
Tifoarrangemangen och klackens närvaro ser Asplund som en viktig del i marknadsföringen och arrangemangen runt matcherna på Stadion.
- Tack vare supportrarna och den otroliga stämningen som de bidrar till kan man gå från en dålig match på Stadion men ändå vara nöjd. Öl kommer alltid att förekomma kring matcherna och syftet med Järnkaminernas eget märke är inte att folk ska dricka mer utan att en del av de pengar som läggs ut ska gå tillbaka till supportrarna i form av bidrag till tifoarrangemangen och möjligheter att öka trevnaden kring Djurgårdens matcher, säger Asplund.