Företag

Innebörden av ny delägare

  • 25 apr 2001

Som gamla.dif.se meddelat i tidigare pressmeddelande i dag blir MTG delägare i Djurgården Fotboll AB. Detta innebär dels att Djurgården Fotboll AB tillförs 7 miljoner i aktiekapital och dels att Djurgården Fotboll AB och MTG genom ett samarbetsavtal ska utveckla medieprodukten kring fotbollen och DIF Fotbolls varumärke.

Djurgården Fotboll AB äger rättigheten till Djurgårdens IF Fotbolls varumärke och det är detta som ska utvecklas med produkter omkring fotbollen. Genom att satsa på kommersiell verksamhet ska kassaflödet genereras.
- Detta är ett viktigt steg i utvecklingen för Djurgården, både som elitfotbollsklubb och som företag, säger Djurgårdens ordförande Bo Lundquist.

MTG, som blir det första svenska mediebolaget att gå in som delägare i en klubbsport, satsar 7 miljoner i DIF Fotboll AB och får 17 procent av aktiekapitalet och 10 procent av rösterna.

Djurgårdens supportrar kommer snart att märka av satsningen, bland annat genom Internetportalen Everyday, där matchfakta och dylikt kommer att finnas tillgängligt.
Den första servicen till supportrarna är möjligheten att ladda hem Djurgårdslogotypen till mobiltelefonen.
Samarbetet kommer med andra ord att öka tillgängligheten för de som gillar Djurgården.

- Att utveckla Djurgårdsprodukten utanför fotbollen ger oss nya intäktskällor och om vi vill ut i Europa på sikt är detta nödvändigt, säger Tommy Jacobson, vice ordförande i Djurgården Fotboll AB.
Men ett snabbt ihopköpt lag är det inte tal om.
- Vi tror inte på att köpa ihop ett lag på kort sikt, utan satsar långsiktigt. Vi har en ung trupp som ska vidareutvecklas, säger Bo Lundquist.

Tommy Jacobson informerar också om at DIF Fotboll AB på sikt också är intresserad av att ta över driften av Stockholms Stadion. Diskussioner och utredningar tillsammans med Stockholm stad pågår sedan drygt ett år.


Senaste nyheter